193022w2193022w3193022w4193022w1

– Selvbyggeren er i ferd med å dø ut

Med 80 prosent proffkunder, mener daglig leder Håvard Skjelstad ved Carlsen Fritzøe Saxegård i Fredrikstad, at den typiske selvbyggeren knapt eksisterer lenger.

Byggevarespesialisten Carlsen Fritzøe er en ærverdig familiebedrift fra 1920, og 100 års-jubileet neste år skal selvsagt feires med brask og bram. Men etableringen av merkevaren Carlsen Fritzøe, som var et resultat avsammenslåingen av Treschow-Fritzøe og H. Carlsen, har vært en langsom prosess som har gått over flere årtier.


– Det har vært en blytung jobb å gjøre navnet kjent, det første året var det mange som lurte på hva vi drev med her i lokalet, forteller Skjelstad med et forsiktig smil.


Han legger ikke skjul på at det var mye hard jobbing i 2016 da de var i full gang med å lansere et nytt og helt ukjent navn. Til tross for dette, så er Carlsen Fritzøe i dag representert i vårt ganske land, fordelt på 25 avdelinger. 


– Nå er vi kommet dit at vi har blitt et merkenavn tuftet på kvalitet, service og fagkunnskap, fastslår Skjelstad.


Carlsen Fritzøe Saxegård er én av to Carlsen Fritzøe-avdelinger i Fredrikstad. Her server de hovedsakelig proffkunden, med fordelingen 80 prosent proff og 20 prosent privatkunder. Den komplette leverandøren av byggevarer innen tre, jern, kjøkken og interiør, satser for fullt på service og pålitelighet. Derfor har de valgt å ha et lokalt distribusjonslager som alltid sikrer kunden raske leveranser.


– Du kan kopiere den sjappa her hvor som helst, men da vil du ikke få med deg lokalkunnskapen og det å møte kunden. Det er helproft hele veien, og vi er en liten administrasjon til å være en så svær organisasjon. Det får vi ofte tilbakemeldinger på. Det handler om å holde staben fornøyd, så får man fornøyde kunder også, smiler han.


Men selvbygger-entusiasten er derimot en utdøende rase, skal vi tro Skjelstad. Derfor går mye av handelen gjennom en proff, før produktene havner hos sluttkunden.


– Selvbyggeren er i ferd med å dø ut, fordi vi ikke har tid til det lenger! Vi har litt greie på det og har mye penger, men vi verner om den fritiden vi har.


– Det vi ser er at mer og mer styres gjennom en proff, men sluttbrukeren bestemmer som oftest likevel. Her behandler vi alle på samme måte - uansett om du er proff eller privatkunde, forsikrer den daglige lederen.

Les mer...

2019-07-31 15.45

jemo8

Entreprenenør i Grenland bygger for fremtiden med ekspertise og lidenskap

Artikkel JEMO Entreprenør AS fra Skien, består av et dedikert team med dyktige fagarbeidere/medarbeidere som brenner for å levere godt håndverksmessig arbeid. Med lang erfaring, god kvalitet og en umiskjennelig...
aoplia7

Slik kan kunstig intelligens forbedre fremtidens applikasjonsutvikling

Artikkel Aplia AS, har levert helhetlige IT-tjenester for kunder i ulike bransjer og sektorer siden 2008, og var tidlig ute med å levere brukervennlige apper og nyskapende webapplikasjoner. Nå ønsker den digitale...

    Kontaktinformasjon

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv